Siden 00'erne har behovet for en konsolidering i telebranchen været åbenlys. Allerede dengang stod det klart for de fleste, at det i længden ville være problematisk med fire store spillere på markedet, skriver Jyllands-Posten.
I forventningen om en sammenlægning i branchen indledte de forskellige virksomheder derfor en priskrig, der skulle kapre kunder og dermed stille selskaberne stærkere, når konsolideringen kom.
Men den kom ikke, og nu betaler hele branchen prisen for mange års priskrig.
- Nu mærker selskaberne konsekvenserne af, at indtjeningskagen i telebranchen bare er skrumpet år for år. Idéen om en fusion mellem Telia og Telenor var jo ikke skabt af lyst, men af nød. Nu skal de to selskaber så genopfinde en forretningsmodel, som allerede har vist, at den ikke virker. Det var jo derfor, at de to selskaber overhovedet blev enige om, at en fusion var den rigtige løsning, siger Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, til avisen.